10 redenen waarom een ​​website belangrijk is

Webshop

Verrassend genoeg hebben veel bedrijven in tijden van digitalisering nog geen of een zeer onprofessionele website. Jij ook? Dan moet u actief worden en verzekerd zijn van de volgende voordelen.

Laten we beginnen met enkele feiten en cijfers.

Er zijn veel goede redenen waarom een ​​bedrijf een eigen website zou moeten hebben. Desondanks is meer dan 10% van alle bedrijven nog steeds niet vertegenwoordigd op internet (bron: www.statistics.at). Maar waarom? Alleen al in Nederland gebruiken dagelijks meer dan 12 miljoen mensen internet. En dit wordt niet langer alleen gebruikt voor online winkelen, bankieren en sociale medianetwerken. Vaak gaat het ook om het vinden van een geschikte dienstverlener, fabrikant of leverancier, het inwinnen van informatie, het vergelijken van producten en prijzen of het achterhalen van contactgegevens en openingstijden.

Het hebben van een eigen website is daarom vandaag de dag net zo belangrijk en vanzelfsprekend als een telefoonaansluiting of een e-mailadres. Want voor veel mensen, als je niet vindbaar bent op internet, besta je niet!

Maar wat zijn de redenen voor een ontbrekende website? Ik denk dat deze per bedrijf verschillen. Sommigen hebben simpelweg geen tijd of willen het niet besteden aan het maken van hun eigen website. Vooral kleinere bedrijven en start-ups investeren hun tijd en geld liever verstandiger (althans dat denken ze). En weer anderen onderschatten simpelweg de kansen die daardoor eigenlijk voor hen verloren gaan.

Maar wat spreekt voor investeren in een professionele website?

Reden 1 – Het trekt klanten naar uw bedrijf

Dat weet je toch ook? Als u iets wilt kopen of een serviceprovider nodig hebt, is de eerste stap meestal een zoekopdracht op internet. Volgens statistieken (bron: www.statistic.at) doet ongeveer 80% van de mensen het op deze manier. Bedrijven waarvan de website gevonden kan worden in zoekmachines zoals Google, Bing en Co hebben een grotere kans om klanten te winnen. Of u nu een regionaal bedrijf met handel runt of bijvoorbeeld een dienst ter plaatse bij de klant aanbiedt, als uw klanten en potentiële klanten u niet kunnen vinden op internet, dan besta u gewoon niet. Klinkt hard, maar het is zo. Ook als kapper met vaste klanten heb je baat bij een website.

Een goede website – of in de volksmond “homepage” – is uw vlaggenschip of uw digitale visitekaartje en kan uw bestseller zijn. Daarnaast kunnen tevreden klanten, vrienden en kennissen eenvoudig een link naar uw website als aanbeveling sturen of doorgeven. Daarom moet u zich er ook van bewust zijn dat de eerste indruk hier telt. Een goed gestructureerde en moderne website maakt uw bedrijf professioneler en geloofwaardiger.

Reden 2 – toegankelijkheid gegarandeerd!

Uw eigen website is 24 uur per dag bereikbaar, ongeacht de openingstijden. En dat wereldwijd, 365 dagen per jaar. Potentiële klanten kunnen zo op elk moment informatie over uw producten en diensten verkrijgen. Bovendien is het veel handiger en sneller om op een website te surfen dan in de auto te stappen en een paar kilometer te rijden om op gezette tijden informatie in te winnen.

Reden 3 – Veel ruimte voor uitgebreide informatie

Met uw eigen website heeft u zelf in de hand hoe u uw bedrijf publiekelijk wilt presenteren. Persoonlijk noem ik de website ook graag een digitale etalage, waarin je je bedrijf, je producten of diensten perfect kunt presenteren. U kunt uw bezoekers dus ongelooflijk veel informatie geven. Hoe meer informatie er is, hoe uitgebreider uw klanten en potentiële klanten over u te weten kunnen komen:

  • Welke diensten of producten biedt u aan? Zorg ervoor dat deze gedetailleerd en op een begrijpelijke manier worden beschreven.
  • Wat is het verhaal achter uw bedrijf? mensen houden van verhalen.
  • Wie zit er in je team? Persoonlijk geïntroduceerde contactpersonen met een foto wekken vertrouwen.
  • Waar is uw bedrijf te vinden en zijn er meerdere vestigingen? Maak het uw potentiële klanten gemakkelijk om u te vinden.
  • Welke contactmogelijkheden biedt u aan?
  • Reviews: Wat zeggen uw klanten over uw bedrijf, uw klantenservice en uw producten/diensten?

Kortom, uw bedrijf heeft veel te vertellen, van de bedrijfshistorie tot diensten en referenties. De ruimte voor reclamecampagnes, radio- of tv-spots of flyers is echter beperkt. Op uw homepage daarentegen kunt u alle informatie verstrekken.

Reden 4 – Meer omzet

Het is voor elk bedrijf belangrijk om geld te verdienen zodat het permanent kan bestaan, zijn vaste kosten en medewerkers kan betalen en producten kan maken. Daarom is het belangrijk om sales te genereren. En het is juist deze omzet die u direct of indirect kunt verhogen met uw eigen website, afhankelijk van in welke branche u zich bevindt en welke producten/diensten u aanbiedt:

  • U bereikt online potentiële nieuwe klanten die u offline nooit zou bereiken.
  • Creëer een extra verkoopkanaal voor uw producten met een online shop.
  • Genereer online nieuwe klanten voor uw lokale bedrijf.

Reden 5 – Aktualiteit

Geen enkel ander medium wordt sneller van actuele informatie voorzien dan uw eigen website. Een gezond bedrijf verandert voortdurend. Nieuwe aanbiedingen, actuele informatie, gewijzigde contactpersonen of gewijzigde openingstijden – u kunt klanten direct via uw eigen homepage op de hoogte stellen van dergelijke innovaties. Als deze is gemaakt met een contentmanagementsysteem zoals WordPress of TYPO3, kun je zelfs eenvoudige wijzigingen zelf doorvoeren. Dit bespaart kosten voor een dienstverlener.

Dit voordeel heb je niet bij andere media zoals dagbladen, reclamefolders, flyers, posters, etc. Een extra invoeging in de krant of het herdrukken van gedrukte media zou ook gepaard gaan met hoge meerkosten.

Reden 6 – Veelzijdige contactmogelijkheden

Het is niet alleen belangrijk voor een potentiële klant om meer te weten te komen over uw bedrijf, maar ook om ermee in contact te komen. De telefoon is hier lang het klassieke instrument geweest. Maar er zijn ook andere moderne communicatiemogelijkheden die je via een website kunt aanbieden:

  • Uw klanten kunnen u dag en nacht per e-mail bereiken. Normaal gesproken verwacht niemand dat je dag en nacht antwoordt. De klant is echter meestal blij als hij niet de volgende werkdag hoeft te wachten om zijn verzoek of vragen te kunnen stellen, maar kan dit ook in het weekend om 2 uur ’s nachts doen als hij wil.
  • Met een contactformulier op uw eigen website biedt u degenen die geen e-mail willen sturen toch de mogelijkheid om contact met u op te nemen.
  • Als u een Facebook-pagina heeft of WhatsApp Business gebruikt, kunnen deze messengers worden geïntegreerd als contactopties. Hiermee kunt u een zeer moderne look en feel voor uw bedrijf opbouwen.
  • Een online ondersteuningsforum biedt uw bezoekers ook een manier om met u of andere gebruikers te communiceren.
  • Met een saleschat of een supportchat op uw website kunnen uw websitebezoekers direct contact met u of uw medewerkers opnemen.

Reden 7 – Gelijke kansen voor elk bedrijf

Het World Wide Web maakt geen onderscheid tussen bekende merken en onbekende start-ups, of tussen grote en kleine bedrijven, maar tussen professionele websites waar bezoekers graag naar kijken en websites die minder populair zijn. Met een goede homepage kan zelfs het kleinste bedrijf zich staande houden tegen de grote bedrijven. Dit gegeven zorgt voor gelijke kansen tussen bedrijven. Elke bedrijfseigenaar kan zijn klant een geweldige website presenteren en een voorsprong nemen. Jij ook! En dat met relatief weinig middelen. Want op internet heb je geen groot kantoor of veel medewerkers nodig om te kunnen overtuigen van je sterke punten.

Reden 8 – Voordelige en gerichte marketing

Geïnteresseerden bereiken via internet is veel goedkoper en makkelijker dan bijvoorbeeld via gevestigde printmedia. Het grote voordeel hiervan is dat advertenties op het World Wide Web meestal alleen worden getoond aan mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in uw product of dienst. Laten we, om dit voor u te illustreren, klassieke billboard-advertenties vergelijken met een Google Ads-campagne (betaalde advertenties op Google):

  • Op een rijksweg met gemiddeld verkeer kost het adverteren op billboards in dit land ongeveer 10 tot 20 euro per dag. Zelfs als dat niet veel lijkt, moet u rekening houden met het volgende: Volgens het “Fachverband für Außenwerbung e.V.” ziet slechts ongeveer de helft van de voorbijrijdende mensen deze advertentie. En slechts een fractie van deze mensen is echt geïnteresseerd in uw reclame – en een nog kleiner deel zal als resultaat uw product kopen.
  • Google Ads biedt u tegen betaling de mogelijkheid om met behulp van door u gedefinieerde zoekwoorden/termen gevonden te worden op Google. U wordt betaald per klik op uw advertentie. Als een gebruiker bijvoorbeeld zoekt op ‘een fiets kopen’ en u promoot die term, wordt uw site in de topresultaten weergegeven. Het grote voordeel hiervan is dat uw website alleen wordt getoond aan degenen die zoeken op “fiets kopen”. Deze vorm van adverteren is dus zeer effectief en goedkoop, omdat bijna niemand zoekt naar een term die hem niet interesseert.

Reden 9 – Waarde op lange termijn voor uw bedrijf

Laten we aannemen dat het maken van een uitgebreide professionele website eenmalig zo’n 3.500 EUR kost. Natuurlijk, dat is veel geld voor sommige mensen. Maar laat me je een voorbeeld geven: Zoals reeds vermeld in de tekst hierboven, zal uw website de klok rond verkopen en, indien nodig, buiten de grenzen van Oostenrijk. Niet alleen voor een korte tijd, maar voor een leven lang met goed onderhoud. Natuurlijk moet uw website up-to-date blijven. Als u bijvoorbeeld uw bedrijf in de Tubantia wilt adverteren, kost een enkele A4-pagina u minimaal 33.000 euro en in de regionale editie minimaal 22.000 euro.

En nu komt het: deze advertentie is maar één dag actueel. Bovendien heb je geen concrete gegevens over hoeveel mensen je advertentie hebben gezien of gelezen – die daarentegen heel snel kunnen worden geanalyseerd met eenvoudige tools op je eigen website. Ik denk dat dit voorbeeld alleen al de “waarde” samenvat die uw eigen website heeft voor uw bedrijf.

Reden 10 – Uw concurrentie doet het ook

Zelfs als al deze redenen u nog niet hebben overtuigd hoe belangrijk het is om uw bedrijf op internet te presenteren, moet u in ieder geval onthouden: uw concurrenten zijn al actief op internet! Google gewoon 5 van uw concurrenten en kijk wat u over hen kunt vinden op internet.

  • Vindt u weinig of ongunstige informatie? Dan is dit je kans om het beter te doen!
  • Kunt u geen informatie vinden over uw concurrenten? Jackpot! Dan hebben ze het potentieel van internet als communicatiekanaal nog niet eens ingezien.
    Wees er snel bij, start nu en grijp deze kans. Neem snel contact op met websitesvoormkb-ers.nl voor een eigen website.

En eerlijk gezegd, als je in contact komt met een nieuwe leverancier of een grotere potentiële klant, kijk je dan niet eerst op internet en kom je meer te weten over dit bedrijf? En dat is precies wat anderen ontelbare keren doen met uw bedrijf. Gebruik dus uw eigen website om uw bedrijf zo goed mogelijk te presenteren.

10 redenen waarom een ​​website belangrijk is
Schuiven naar boven