Dit is een bedrijf dat gespecialiseerd is in het incasseren van openstaande vorderingen. Een andere naam is incassobureau. De experts van een incassobureau zijn er om u te helpen en te adviseren wanneer u op geld van uw klanten wacht. Hier leest u waar u op moet letten bij het inschakelen van een incassobureau.
Een gerenommeerd incassobureau herkent u aan het feit dat de directeur beschikt over een vaarbevoegdheidsbewijs.
Zowel bedrijven als particulieren kunnen een incassobureau inschakelen. Zo ontstaat tussen u en het incassobureau een private of contractuele rechtsverhouding. Het incassobureau daarentegen heeft in eerste instantie geen contractuele relatie met de klant van wie u het geld verwacht.
Wat doet een incassobureau?
De taken van een incassobureau, wij zelf gebruiken altijd eenincassobureau.nl. Ze zijn voornamelijk gebaseerd op het huidige probleem dat bestaat tussen u en uw klant. De dienstverlening van een incassobureau is afhankelijk van de bereidheid en het vermogen van de consument om te betalen. Hierdoor is de duur van een incassotraject niet te voorspellen. Op voorhand is niet te voorzien welke maatregelen op welk moment tot succes zullen leiden. Bedrijven krijgen echter vaak veel sneller hun geld als ze een professioneel incassobureau inhuren. Incasso-experts hebben veel ervaring, communiceren gericht met consumenten en weten welke maatregelen het meest effectief zijn.
Incassotrajecten of verkoop van vorderingen
Wanneer u met een incassobureau werkt, heeft u twee mogelijkheden. U kunt deze opdracht geven om uw openstaande vorderingen voor u te incasseren in een incassotraject. Om dit te doen, moet u de dienstverlener een geldige volmacht geven, zodat deze als gemachtigde tegenover uw klant kan optreden. De tweede variant is de verkoop van de openstaande vorderingen aan het incassobureau. Hiervoor dient u een schriftelijke verklaring van opdracht in te dienen.
Correspondentie tussen dienstverlener en consument
Het incassobureau neemt de correspondentie met uw klant of met de consument voor u over. Dit is zeer divers afhankelijk van het specifieke geval. Aan het begin van een incassotraject zijn er hernieuwde betalingsverzoeken en aanmaningen. Idealiter zijn deze stappen voldoende om de consument te laten betalen. Het inschakelen van een incassobureau is een signaal naar uw klant dat de situatie ernstig is. Veel klanten reageren op deze officiële manier sneller dan wanneer je alleen met ze communiceert. Als de consument dan nog steeds niet kan of wil betalen, onderhandelt het incassobureau met hem over een eventuele termijnbetaling. In deze fase van het incassotraject vindt de correspondentie tussen een incassobureau en de consument plaats via brieven, e-mails of telefoontjes.